Телеканал НТН
Повідомити новину

Новини каналу

30 січня 2016, 22:23 Суспільство
Паризькі таксисти намагаються зупинити час
Паризькі таксисти намагаються зупинити час

Війна таксистів і сучасних технологій. Париж цього тижня задихався від їдкого диму спалених автомобільних шин. Поліція розганяла сльозогінним газом масштабні протести таксистів. Чому у водіїв здали нерви, чи є вихід з кризи? А ще - про тих, хто спровокував вогняні будні у французькій столиці. Винуватці, доречі, вже представлені й на українських автошляхах.

Домовина з шашкою таксі на знак того, що їхня робота - на межі виживання. За останній рік доходи французьких таксистів зменшилися на 25 відсотків. Марсель, Тулуза, Бордо, а передусім - Париж. Водії влаштували масовий страйк і у вівторок заблокували рух найбільших міст.

У Франції палять автомобільні шини, перекривають автошляхи. Таксистам урвався терпець.

Мішель, таксист:

- Робота нерентабельна. Нас просто витісняють з ринку.

Усе через конкуренцію між державними перевізниками й онлайн-службою таксі Uber. Сервіс вигадали американці. Машина сама знайде вас, вирахує координати через GPS і якнайшвидше відвезе куди потрібно. Диспетчеру телефонувати не потрібно. Достатньо завантажити спеціальний додаток на мобільний телефон. 80 відсотків прибутку отримує водій, 20 - компанія. Але Uber працює без ліцензії. І з одного боку - поліпшує життя пасажирів. А з іншого - відбирає хліб у таксистів, які мають документи.

Ібрахіма Сілла, директор сервісу таксі:

- Ми блокуємо роботу аеропортів - Шарль-де-Голль та Орлі, свідомо влаштовуємо масштабні акції в столиці й поза нею, щоб влада вигнала Uber з Франції.

Французькі водії не вперше влаштовують вогняні протести, блокують автошляхи й змушують поліцію застосовувати силу. І не вперше через чергу з сотень машин таксі авіапасажири спізнюються на літаки.

Ми зателефонували в Париж. Наш співвітчизник Володимир Посельський вже тривалий час мешкає там і ось що каже з приводу війни таксистів з Uber.

Володимир Посельський, парижанин:

- Это не первая забастовка такси. Компания Uber использует водителей как таксистов, и при этом они не платят за лицензию. Лицензия в Париже, скажем, 100 тысяч евро, чтобы таксист ездил. Манюель Вальс, премьер-министр, сказал, что мы с вами встретимся, они взяли 15 человек, которые пошли на переговоры. Но эти переговоры идут уже очень долго. Идет судебный процесс против компании Uber. Которая, кстати, проиграла уже один судебный процесс.

Тоді за махінації заарештували двох керівників французького представництва компанії. Але Uber не зник із ринку. 

- Я плачу податки, повинен годувати родину.

- Влада не чує нас.

Вже до весни Uber буде представлений в Україні. Ми стали 68-ю державою, де працює сервіс. Американці чекали на появу 3G-інтернету й вже готові обслуговувати клієнтів у Києві та Львові. Для українців, щоправда, навряд чи технологія стане загальновживаною. Ціни на перевезення у нас і так низькі. Зробити їх же нижчими для новачків невигідно. Тому спершу існуватиме послуга Uber Black - з тарифами лише для автомобілів преміум-класу.

Протести ж таксистів проти нечесних конкурентів вирують не лише у Франції. Лондон, Сан Паулу, Рим, Брюссель. І всі вони масштабними акціями намагаються вигнати Uber з ринку.

Даніель Юсепі, таксист:

- Юбериація заполонила ринок. Гадаю, таксі - це тільки початок протестів.

Втім, скільки б таксистів не вийшли на вулиці - технічний прогрес невпинно мчить вперед, і професії таксиста й диспетчерів за якихось кілька десятиліть можуть взагалі зникнути. Адже в моді нині - автомобілі без водіїв.

Такі 6-місні електрокари, приміром, вже курсують в містечку Вагенінген - це Нідерланди. Британці виділили 8 мільйонів фунтів стерлінгів на проект і вже випробовують їх між терміналами аеропорту Хітроу в Лондоні.  

Греція. Невеликі мікроавтобуси теж рухаються без людини за кермом, орієнтуються на автошляхах, вміють уникати аварій і пересуваються вулицями міст абсолютно самостійно. Пілотний проект планують випробувати ще в 5 європейських столицях. 

- Ух ти, яка машина!

- Вітаю вас. Оберіть маршрут.

- О, 5230 Ньювел Роуд.

- Маршрут готовий. До місця призначення 4,6 милі. Пристебніться, будь ласка, і приємної подорожі.

Те, що колись здавалося фантастикою, стає атрибутом сучасного життя. Окрім безпечних для довкілля електромобілів і гібридів, автопром масово взявся виготовляти машини для тих, хто, приміром, ніяк не складе іспити в автошколі й не отримає посвідчення водія. Залізні коні здатні на все - навіть припаркуватися, до дрібниць прорахувавши варіанти. Системи навігації, вмонтовані відеокамери й датчики - очі й вуха машини.

Адріян Б'янг, інженер:

- Це альтернатива для багатьох водіїв. У нас в Сингапурі, наприклад, якщо пересадити бодай частину водіїв на такі машини - вдасться значно розвантажити місто.

Двомісні, габаритні й портативні, автобуси й мінівени. А ще - трактори, комбайни, вантажівки. Американці, японці, німці. Світові автовиробники змагаються, хто ж першим запустить такі автомобілі в масове виробництво. Втім, хто б не зробив це - очевидно, що попит на такі новинки буде шалений. А з огляду на автомобільний ряд, який уже існує і який активно тестують у світі - вибрати буде з чого.