Про насування дужої стихії синоптики попереджали ще на початку минулого тижня. Втім, до надзвичайної події виявилися готовими не всі.
Микола Кульбіда, директор Українського гідрометеорологічного центру:
- Погоду на території України визначав дуже активний циклон, який прийшов до нас з Балканського півострова. Ми його чекали завчасно і прогнози були складені.
Відгукнулися на попередження регіони з досвідом. Приміром, Львів. Міський голова найперше вийшов із порадами до містян.
Андрій Садовий, мер м. Львова:
- Ми звернулися до громадян, які мають машини, що технічно не справні - та сама лиса гума - не виїжджайте, будь-ласка, і люди послухалися і нормально мали змогу в п'ятницю прибрати місто.
Натомість у столиці ситуація кардинально інша. На сайті Київської міської адміністрації за 21-22 березня жодного повідомлення про насування стихії. Не більше й звернень у мас-медіа. Кволі оголошення й на веб-ресурсі столичної автоінспекції. Для киян п'ятниця стала звичайним робочим днем. Утім, тільки зранку.
В'ячеслав, водій:
- А утром была нормальная погода, все нормальненько - для меня штормовое попередження - это не штормовое попередження, у нас выпадает снег как обычно. во время обеда.
Уже ближче до полудня і далі враження киян змінилися. Надто в тих, хто приїхав на роботу особистим транспортом.
В'ячеслав, водій :
- Добирался очень трудно, очень долго, много моих знакомых добирались до 3 часов ночи.
Непереливки було навіть пішоходам.
Олександра Винокурова, мешканка Києва:
- Пешком идти было сложно, потому что это метель, все в лицо, очень холодно, мокрые ноги были сразу через 15 минут.
Зрештою, дівчина теж потрапила додому вночі. Добиралася на перекладних.
- Освободились с работы в 9 вечера и до 4 утра пытались попасть домой.
Місто паралізував сніг, що сипав безперестану, сильний вітер і невеликий морозець. Київ поступово перетворювався на заметену ковзанку.
- Машини буксируют.
Автівки не їхали - просто застрягали у заметах. Зокрема, через літню або лису гуму. Затори утворювалися й через розумників, що об'їжджали скупчення машин зустрічною. Місто стало в десятибальних заторах.
- Автобус толкают.
Чи можна було врятувати киян від стихійного колапсу? Звісно - кажуть експерти. Й для того не треба було вигадувати велосипед.
Катерина Кириченко, кандидат наук із соціальних комунікацій:
- Треба створити оперативний штаб, запросити журналістів, пояснити всю небезпеку цієї ситуації, звернутися до ЗМІ, пояснити: наскільки важкий циклон іде.
Так робиться у всьому світі й у країнах, де отакі надзвичайні опади - частіші й рясніші за київські. Звісно, й у Європі бувають прорахунки. Приміром, на початку березня цьогоріч у Бельгії комунальні служби теж не вправлялися з опадами. На автомагістралях утворилися величезні затори. Втім, зазвичай ефективна місцева влада постійно спілкується з містянами.
Катерина Кириченко, кандидат наук із соціальних комунікацій:
- Візьміть того ж Блумберга, який щогодини виходив в прямий ефір - мер Нью-Йорка - і повідомляв людям - де розчищено, що створено, дякую, що не користуєтесь власним транспортом, користуйтесь громадським транспортом.
У столиці ж у п'ятницю люди боролися зі стихією самотужки. Та не обійшлося без позитивного фактору - готовності допомагати одне одному.
Олександра Винокурова, мешканка Києва:
- Просто люди предоставляли чай, кофе, печеньки, некоторые рестораны предлагали бесплатно зайти погреться, люди начали как-то взаимопомогать друг другу.
А ось Сергій - власник дужого позашляховика, допомагав рушити братам меншим.
Сергій Мамаєв, водій:
- В течении дня я машин 6 вытянул. Один был модный Мерседес, я помню, один Хюндай "Соната", по-моему, ну вообщем все, что на нашем языке называется пузотерки.
Й нині трос і лопату Сергій тримає в салоні авта. До багажника навіть ховати не думає. Каже - може когось іще врятує, доки прийде відлига.