Телеканал НТН
Повідомити новину

Новини каналу

7 листопада 2015, 23:17 Катастрофи
Катастрофа над Сінаєм - тиждень потому
Катастрофа над Сінаєм - тиждень потому

Туристичний колапс у Єгипті. Після минулотижневої авіатрощі літака з російськими пасажирами у країні розпочалося справжнє пекло. Європейські, зокрема, й російські авіаперевізники перервали повітряне сполучення з курортом через загрозу терактів. У заручниках опинилися тисячі туристів. Люди застрягли в терміналах аеропорту Шарм-ель-Шейха, адже всі вильоти звідти заборонено. Ніхто не може ґарантувати повітряної безпеки над Синаєм. А от розслідування причин падіння Ейрбаса 31 жовтня вражає кількістю версій. Утім, наразі головна з них - літак рознесла вибухівка в багажі. За цим можуть стояти бойовики Ісламської держави, які підкупили працівників аеропорту. Офіційна Москва до цих заяв ставиться скептично. Хронологія розслідування, й чим може обернутися теракт проти цивільного борту для світового туризму.

Велика Британія, Німеччина, Ірландія, Франція, Литва. Європейські перевізники в четвер перервали повітряне сполучення з єгипетським Шарм-ель-Шейхом. Таке рішення ухвалили після сенсаційної заяви британського МЗС: на борту лайнера Когалимавіа скоїли теракт - хтось заклав бомбу в багажі.

Філіпп Хаммонд, міністр закордонних справ Великої Британії:

- З огляду на загрозу ми змушені вживати екстрених заходів, з цієї хвилини скасовуємо всі рейси до Шарм-ель-Шейха й у зворотному напрямку. Тих британців, які вже перебувають у Єгипті, просимо з розумінням поставитися до цього рішення. Їх обов'язково повернуть додому альтернативними маршрутами.

В аеропорті спецпризначенці, туристів охопила паніка, перші літаки, які прибули евакуювати європейців, розвернули назад. Тисячі людей, яким вимушено продовжили відпустку, летіти не бояться, адже їхній багаж до Британії відвезуть окремі спецлітаки. З собою на борт можна брати лише найпотрібніше й лише у ручній поклажі. Гарантій, що не станеться ще один теракт, не може дати ніхто.

Одразу після суботньої катастрофи терористи ІДІЛ виклали звернення в соцмережах, де взяли на себе відповідальність за трагедію в повітрі. Потім оприлюднили аудіо й відео, де погрожують Росії і далі мститися за військові дії в Сирії. Кремль до таких заяв поставився скептично. Й версію про теракт до останнього спростовували.

Марія Захарова, речник МЗС Росії:

- По-настоящему шокирует осознание того, что, значит, у британского правительства есть какая-то информация, которая может пролить свет на то, что же произошло в небе над Египтом.

Але вже у п'ятницю Володимир Путін особисто - після рекомендацій ФСБ - розпорядився перервати повітряне сполучення з Єгиптом. 

Доказів щодо вибухівки на борту дедалі більше. Вслід за британцями про бомбу заявили США та французи. Є знімки з супутників, де видно спалах, наскрізні ураження літака, а головне - звук вибуху добре чути на записі чорних скриньок. Імовірно, саме тому лайнер за одну хвилину двічі стрімко знижувався, потім вирівнював курс і врешті - з ним зник зв'язок.

Олег Смирнов, голова комісіїцивільної авіації Ространснагляду:

- После второго всплеска набора высоты у него скорость падает до такой, на которой этот самолет уже не летит. Углы атаки у него уже закритические, и вслед за созданием закритических углов атаки самолет сваливается в штопор.

Нині всіх турбує єдине питання - як до багажу потрапила вибухівка? Туристи, які часто подорожують, знають, що за невелику плату на борт можна пронести, приміром, зайві кілька кілограмів речей. Те, що бойовики могли підступно підірвати літак, досвідчені авіатори припускали. Весь тиждень головним завданням було відтворити останні хвилини польоту Ейрбаса, збагнути, що пішло не так?

Микола Марченко, пілот першого класу:

- Нужно сделать глубочайший анализ - была ли вероятность террористического акта, особенно с применением каких-то взрывчатых веществ непосредственно в самолете, через пассажиров, через работников аэропорта - это вопрос номер один.

Хоча головною причиною катастрофи називають бомбу, слідчі й досі не спростували іншого припущення - застарілі травми лайнера.

Магомед Толбоєв,президент Міжнародного авіакосмічного салону:

- Как обычно, на российский рынок попадают старые самолеты, которые были в Бразилии, в Турции, Индонезии - где-угодно. В России, вы знаете, суровый климат. Это не тропики. И самолеты теплых краев для России не подходят.

Хвіст лайнера відвалився ще на висоті 9 тисяч метрів. Частина пасажирів просто повипадали з салона. Саме тому тіла знаходили на відстані кілометрів від місця падіння літака.
Ейрбас 321-й здали в експлуатацію в 1997. Його купила ліванська компанія Middle East Airlines. В листопаді 2001 під час приземлення в Каїрі повітряна машина зачепила хвостом землю. Судно відремонтували, але після того інциденту через півтора десятиліття на фюзеляжі могли проявитися мікротріщини, через які лайнер теж міг розвалитися в повітрі.

З останньої в житті відпустки в трунах додому вже повернули більшість з 224 людей - дорослих і дітей, які летіли фатальним рейсом. Розчавлені болем від втрати родичі зустрічали спецборти в аеропорті Пулково. Звідти жертв страшної трагедії на Синаї везли в морг і крематорій для моторошної процедури впізнання. Були в лайнері і четверо українців.

Леся Лозинська, генеральний консул України в Санкт-Петербурзі: 

- До Санкт-Петербурга прибули перші родичі загиблих громадян України. Співробітники установи їх зустріли, розмістили в  готелі, супроводжували, надавали всебічне сприяння. Були проведені відповідні слідчі дії, та взято у них аналіз ДНК. Приїхали родичі однієї загиблої громадянки. Їх приїхало троє. Вони в абсолютно жахливому стані, абсолютно жахливому.

Чи загрожує єгипетському туристичному ринку колапс, а турагентствам банкрутство? У всеукраїнській асоціації туроператорів радять не квапитися з висновками. 

Ігор Голубаха, голова Всеукраїнської асоціації туроператорів:

- Люди, по-перше, не переривають свій відпочинок, не відмовляються від поїздок, ну є поодинокі випадки. Я думаю, що на сьогоднішній день немає ніяких підстав для єгипетської сторони повертати кошти за сплачений відпочинок. Я думаю, що це можуть бути перемовини між туроператором і клієнтом, можливе відтермінування, або, якщо зможе це зробити туроператор, запропонувати інший тур в іншому направленні.

Ми поцікавилися в українців, чи не бояться вони літати до курортного Єгипту, зважаючи на застереження, і загалом сідати в літака після трагедії з російським лайнером?

- Страшно было, это было крушение, когда мы были в Египте, поэтому у нас не было вариантов, но страшно было лететь.

- Абсолютно не страшно, ситуации бывают, но самолет до сих пор остается самым безопасным видом транспорта, тем более современные самолеты.

Але українським перевізникам також заборонили літати до небезпечної зони. Вітчизняне МЗС радить туристам, які потребують допомоги, в разі екстреної ситуації невідкладно звертатися до консульств.